Skoro kiedy? ju? zrobi?em to niech si? nie marnuj?, a wi?cej cz??ci i tak si? nie pojawi.
Mapping z Blackq #1 - NaturaWitam wszystkich!
Poradnik ten zosta? napisany specjalnie dla mapper?w nie mog?cych sobie poradzi? z natur?. Po zapoznaniu si? z tym artyku?em my?l? ?e dowiecie si? wiele nowych rzeczy, a zarazem wasz poziom mappingu wzro?nie. Natura odgrywa du?? role na mapie, cz?sto mapperzy nie potrafi? dobrze zagospodarowa? wolnego miejsca lub robi? to ?le dodaj?c du?o ?mieci, czy te? mieszaj? niepotrzebnie r??ne bordery, przez co ko?cowy efekt jest koszmarny.
Zanim zaczniemy tworzy? map? to powinni?cie pozna? dwa wa?ne poj?cia:
Auto border - jak sama nazwa wskazuje jest to "automatyczny border", tzn. wszystkie bordery (brzegi) traw, w?d, czy te? innego pod?o?a, b?d? si? nam robi? same. Auto border nie jest u?ywany przez dobrych mapper?w.
Auto randomizer - "automatyczne mieszanie pod?o?a", przyk?adowo trawa ma r??ne id, nie jest jednakowa, auto randomizer w?a?nie umo?liwia nam automatyczne mieszanie si? id trawy przez co nie jest jednolita.
Pora rozpocz??, na pocz?tku u?yjemy trawy aby stworzy? sobie teren do pracy. W programie RME, trawe znajdziecie w RAW Pallete -> Grounds lecz ?atwiej b?dzie nam j? wyszuka?. Trawa ma id 4526-4541, wciskamy przycisk J, kt?ry otwiera okno wyszukiwania, a nast?pnie wpisujemy jedno z tych id po czym zostaniemy przeniesieni do trawy. Teraz jednym rodzajem trawy, najlepiej tym o id 4526 tworzymy teren do zrobienia naszej natury.
Jak wida? trawa jest jednolita, naszym pierwszym zadaniem b?dzie j? r?cznie wymiesza? bez ?adnego auto randomizera. W tym celu u?yjemy pozosta?ych rodzai trawy. Mieszanie jest nieco monotonne ale mo?na przez to uzyska? ca?kiem ciekawy efekt, lecz co najwa?niejsze musimy rozs?dnie rozmieszcza? traw?.
Mo?e i mistrzem w tym nie jestem, ale chodzi g??wnie oto aby by?o wida? r??ne rodzaje trawy. Teraz przejdziemy do nieco trudniejszych rzeczy, musimy si? zastanowi? czy chcemy zrobi? ?cie?k?, a mo?e rzek? lub jezioro. Postanowi?em i? w poradniku tym zrobimy przep?ywaj?c? rzek? oraz le?n? ?cie?k?. Mo?e na pocz?tek zacznijmy od rzeki. W zak?adce Borders znajdziemy brzegi wody, maj? one id 4644-4655. Kszta?t brzeg?w rzeki nie mo?e by? prosty, musimy by? jak najbardziej kreatywni, tak aby zrobi? jak najlepsz? linie brzegu, polecam przeanalizowa? brzegi ze zdj?cia poni?ej. ?rodek rzeki oczywi?cie wype?niamy wod? kt?ra ma id 4608-4625, tutaj r?wnie? musimy pami?ta? o mieszaniu id.
Zanim przejdziemy do dodawania ro?lin, to najpierw zajmiemy si? ?cie?k?. W zak?adce Grounds znajdziemy odpowiednie pod?o?e do naszej ?cie?ki, ma one id 103. Zanim jednak wype?nimy ?cie?k? to musimy mie? odpowiedni kszta?t. Mo?emy go zrobi? za pomoc? border?w trawy o id 7653-7664, tutaj r?wnie? jak w przypadku linii brzegu rzeki musimy pami?ta? aby tworzy? kreatywnie, ?cie?ka nie powinna by? prosta, tylko jako? tak powyginana. Ca?a ?cie?ka nie musi by? z??czona razem, mo?e by? ona w kszta?cie kupeczek. Kszta?t wype?niamy ziemnym pod?o?em o kt?rym m?wi?em wcze?niej, na zdj?ciu poni?ej wida? jak mniej wi?cej ta ?cie?ka powinna wygl?da?.
Wiem, tworzenie takich kszta?t?w jest nieco trudne, ale jest to podstaw? aby zrobi? co? naprawd? ?adnego, efektu takiego na pewno nie uzyskasz u?ywaj?c auto borderu. Aby jeszcze bardziej urozmaici? nasz? ?cie?k? zrobimy ciekawy efekt. Pos?uguj?c si? borderami o id 4667-4678 tworzymy w niekt?rych miejscach wystaj?c? ziemie, je?li nie wiesz o co chodzi to por?wnaj zdj?cie poni?ej z tym powy?ej. Teraz nasza ?cie?ka jest gotowa i ma ?adny kszta?t.
Teraz w ko?cu mo?emy przej?? do dodawania drzew, krzak?w, kwiatk?w itp. Zaczn? od tego i? drzewa z krzakami powinny by? rozstawione grupkami w pewnych odst?pach, nie powinno by? tak aby ka?de drzewo oraz krzak le?a? w du?ym odst?pie od siebie, jest to g??wny b??d pocz?tkuj?cych mapper?w. R?wnie? przyjmuje si? ?e powinien by? zachowany stosunek, 30%-40% ro?lin to drzewa, 60%-70% to krzaki. Z tego wynika ?e krzak?w powinno by? wi?cej ni? drzew. Tworz?c natur? musimy pami?ta? o zachowaniu odpowiedniego klimatu, tzn. tereny ?nie?ne = zasypane ?niegiem drzewa, pustynia = palmy, kaktusy, my mamy klimat zwyk?y wi?c powinni?my u?ywa? tylko normalnych (zielonych) ro?lin, baz ?adnych palm, suchych pni drzew. Odpowiednie drzewa/choinki kt?re mo?ecie u?y? pod ten klimat maj? id: 2700, 2701, 2703, 2705, 2707, 2708, 2712, 8313, innych u?ywa? w tym wypadku nie polecam. Natomiast odpowiednie krzaki/ro?linki maj? id 2767-2780 oraz 5397. Pozostaj? nam kwiatki, zbyt wielu rodzai nie mamy, mo?emy u?y? kwiatki o id 2740-2743, 4152-4158. Zanim dodacie kwiatki to najpierw zajmijcie si? drzewami i krzakami, tak jak m?wi?em musimy je rozstawia? grupkami. Przy wodzie powinno znale?? si? do?? sporo ro?linek kt?re pasuj? do wody tak aby brzegi nie by?y puste. Polecam wzorowa? si? poni?szym zdj?ciem.
Praca nadal wygl?da pusto i monotonie, dlatego przejdziemy do ostatniego etapu jakim jest detalowanie czyli "ozdabianie" naszej mapy. Na pocz?tek dodamy kwiatki kt?re wymieni?em wy?ej. Teraz mo?emy doda? grzyby, wykorzystuj?c tak?e grzybki kt?re mo?na zje??, maj? one id 4170-4171, 2792-2794. Kolejnym etapem b?dzie poprawa trawy, teraz gdy ju? wszystko le?y tam gdzie ma mo?emy w pustych miejscach ponownie randomizowa? "pomiesza?" traw? aby uzyska? ?adny efekt. Ostatni? rzecz? w tym etapie prac b?dzie na?o?enie na ?cie?k? br?zowego gruzu, kt?ry nadaj? niesamowity efekt, gruz ten ma id 6476-6488. Miejscami nale?y nak?ada? gruz ten tak aby wystawa? na troch? na traw?. Efekt dotychczasowej pracy wida? na zdj?ciu kt?re znajduj? si? ni?ej.
Nadesz?a pora na ju? ostatni? faz? tego poradnika. Mianowicie musimy zape?ni? puste miejsca k?pkami trawy oraz kamyczkami. Mo?e najpierw zacznijmy od k?pek trawy, maj? one id 6216-6219. K?pek trawy powinno by? do?? du?o lecz te? nie mo?na przesadzi?. G??wnie powinni?my dodawa? k?pki o id 6219, poniewa? nie s? tak g?ste, miejscami mo?emy na nie na?o?y? k?pki o id 6217 czy te? 6216. Prawid?owe rozmieszczenie k?pek trawy mo?ecie zobaczy? na ko?cowym zdj?ciu. Teraz pora na kamyczki, mo?emy u?y? tych o id 3607-3614 jak i tych o id 3648-3656. Musimy pami?ta? o tym ?eby nie by?o ich zbyt wiele na mapie, przysz?a pora aby zobaczy? efekt ko?cowy.
Tak oto dobrn?li?my do ko?ca, dzi?ki temu poradnikowi mo?ecie nauczy? si? robi? ca?kiem przyzwoit? natur?, wystarczy tylko troch? potrenowa? a umiej?tno?ci przyjd? same. Pocz?tkuj?cym polecam stosowa? si? do moich rad, tak aby?cie nie dodawali niepotrzebnych ?mieci. Wszystkim dzi?kuj? za uwag?.

Mapping z Blackq #1 - Natura
Poradnik ten zosta? napisany specjalnie dla mapper?w nie mog?cych sobie poradzi? z natur?. Po zapoznaniu si? z tym artyku?em my?l? ?e dowiecie si? wiele nowych rzeczy, a zarazem wasz poziom mappingu wzro?nie. Natura odgrywa du?? role na mapie, cz?sto mapperzy nie potrafi? dobrze zagospodarowa? wolnego miejsca lub robi? to ?le dodaj?c du?o ?mieci, czy te? mieszaj? niepotrzebnie r??ne bordery, przez co ko?cowy efekt jest koszmarny.
Zanim zaczniemy tworzy? map? to powinni?cie pozna? dwa wa?ne poj?cia:
Auto border - jak sama nazwa wskazuje jest to "automatyczny border", tzn. wszystkie bordery (brzegi) traw, w?d, czy te? innego pod?o?a, b?d? si? nam robi? same. Auto border nie jest u?ywany przez dobrych mapper?w.
Auto randomizer - "automatyczne mieszanie pod?o?a", przyk?adowo trawa ma r??ne id, nie jest jednakowa, auto randomizer w?a?nie umo?liwia nam automatyczne mieszanie si? id trawy przez co nie jest jednolita.
Pora rozpocz??, na pocz?tku u?yjemy trawy aby stworzy? sobie teren do pracy. W programie RME, trawe znajdziecie w RAW Pallete -> Grounds lecz ?atwiej b?dzie nam j? wyszuka?. Trawa ma id 4526-4541, wciskamy przycisk J, kt?ry otwiera okno wyszukiwania, a nast?pnie wpisujemy jedno z tych id po czym zostaniemy przeniesieni do trawy. Teraz jednym rodzajem trawy, najlepiej tym o id 4526 tworzymy teren do zrobienia naszej natury.

Jak wida? trawa jest jednolita, naszym pierwszym zadaniem b?dzie j? r?cznie wymiesza? bez ?adnego auto randomizera. W tym celu u?yjemy pozosta?ych rodzai trawy. Mieszanie jest nieco monotonne ale mo?na przez to uzyska? ca?kiem ciekawy efekt, lecz co najwa?niejsze musimy rozs?dnie rozmieszcza? traw?.

Mo?e i mistrzem w tym nie jestem, ale chodzi g??wnie oto aby by?o wida? r??ne rodzaje trawy. Teraz przejdziemy do nieco trudniejszych rzeczy, musimy si? zastanowi? czy chcemy zrobi? ?cie?k?, a mo?e rzek? lub jezioro. Postanowi?em i? w poradniku tym zrobimy przep?ywaj?c? rzek? oraz le?n? ?cie?k?. Mo?e na pocz?tek zacznijmy od rzeki. W zak?adce Borders znajdziemy brzegi wody, maj? one id 4644-4655. Kszta?t brzeg?w rzeki nie mo?e by? prosty, musimy by? jak najbardziej kreatywni, tak aby zrobi? jak najlepsz? linie brzegu, polecam przeanalizowa? brzegi ze zdj?cia poni?ej. ?rodek rzeki oczywi?cie wype?niamy wod? kt?ra ma id 4608-4625, tutaj r?wnie? musimy pami?ta? o mieszaniu id.

Zanim przejdziemy do dodawania ro?lin, to najpierw zajmiemy si? ?cie?k?. W zak?adce Grounds znajdziemy odpowiednie pod?o?e do naszej ?cie?ki, ma one id 103. Zanim jednak wype?nimy ?cie?k? to musimy mie? odpowiedni kszta?t. Mo?emy go zrobi? za pomoc? border?w trawy o id 7653-7664, tutaj r?wnie? jak w przypadku linii brzegu rzeki musimy pami?ta? aby tworzy? kreatywnie, ?cie?ka nie powinna by? prosta, tylko jako? tak powyginana. Ca?a ?cie?ka nie musi by? z??czona razem, mo?e by? ona w kszta?cie kupeczek. Kszta?t wype?niamy ziemnym pod?o?em o kt?rym m?wi?em wcze?niej, na zdj?ciu poni?ej wida? jak mniej wi?cej ta ?cie?ka powinna wygl?da?.

Wiem, tworzenie takich kszta?t?w jest nieco trudne, ale jest to podstaw? aby zrobi? co? naprawd? ?adnego, efektu takiego na pewno nie uzyskasz u?ywaj?c auto borderu. Aby jeszcze bardziej urozmaici? nasz? ?cie?k? zrobimy ciekawy efekt. Pos?uguj?c si? borderami o id 4667-4678 tworzymy w niekt?rych miejscach wystaj?c? ziemie, je?li nie wiesz o co chodzi to por?wnaj zdj?cie poni?ej z tym powy?ej. Teraz nasza ?cie?ka jest gotowa i ma ?adny kszta?t.

Teraz w ko?cu mo?emy przej?? do dodawania drzew, krzak?w, kwiatk?w itp. Zaczn? od tego i? drzewa z krzakami powinny by? rozstawione grupkami w pewnych odst?pach, nie powinno by? tak aby ka?de drzewo oraz krzak le?a? w du?ym odst?pie od siebie, jest to g??wny b??d pocz?tkuj?cych mapper?w. R?wnie? przyjmuje si? ?e powinien by? zachowany stosunek, 30%-40% ro?lin to drzewa, 60%-70% to krzaki. Z tego wynika ?e krzak?w powinno by? wi?cej ni? drzew. Tworz?c natur? musimy pami?ta? o zachowaniu odpowiedniego klimatu, tzn. tereny ?nie?ne = zasypane ?niegiem drzewa, pustynia = palmy, kaktusy, my mamy klimat zwyk?y wi?c powinni?my u?ywa? tylko normalnych (zielonych) ro?lin, baz ?adnych palm, suchych pni drzew. Odpowiednie drzewa/choinki kt?re mo?ecie u?y? pod ten klimat maj? id: 2700, 2701, 2703, 2705, 2707, 2708, 2712, 8313, innych u?ywa? w tym wypadku nie polecam. Natomiast odpowiednie krzaki/ro?linki maj? id 2767-2780 oraz 5397. Pozostaj? nam kwiatki, zbyt wielu rodzai nie mamy, mo?emy u?y? kwiatki o id 2740-2743, 4152-4158. Zanim dodacie kwiatki to najpierw zajmijcie si? drzewami i krzakami, tak jak m?wi?em musimy je rozstawia? grupkami. Przy wodzie powinno znale?? si? do?? sporo ro?linek kt?re pasuj? do wody tak aby brzegi nie by?y puste. Polecam wzorowa? si? poni?szym zdj?ciem.

Praca nadal wygl?da pusto i monotonie, dlatego przejdziemy do ostatniego etapu jakim jest detalowanie czyli "ozdabianie" naszej mapy. Na pocz?tek dodamy kwiatki kt?re wymieni?em wy?ej. Teraz mo?emy doda? grzyby, wykorzystuj?c tak?e grzybki kt?re mo?na zje??, maj? one id 4170-4171, 2792-2794. Kolejnym etapem b?dzie poprawa trawy, teraz gdy ju? wszystko le?y tam gdzie ma mo?emy w pustych miejscach ponownie randomizowa? "pomiesza?" traw? aby uzyska? ?adny efekt. Ostatni? rzecz? w tym etapie prac b?dzie na?o?enie na ?cie?k? br?zowego gruzu, kt?ry nadaj? niesamowity efekt, gruz ten ma id 6476-6488. Miejscami nale?y nak?ada? gruz ten tak aby wystawa? na troch? na traw?. Efekt dotychczasowej pracy wida? na zdj?ciu kt?re znajduj? si? ni?ej.

Nadesz?a pora na ju? ostatni? faz? tego poradnika. Mianowicie musimy zape?ni? puste miejsca k?pkami trawy oraz kamyczkami. Mo?e najpierw zacznijmy od k?pek trawy, maj? one id 6216-6219. K?pek trawy powinno by? do?? du?o lecz te? nie mo?na przesadzi?. G??wnie powinni?my dodawa? k?pki o id 6219, poniewa? nie s? tak g?ste, miejscami mo?emy na nie na?o?y? k?pki o id 6217 czy te? 6216. Prawid?owe rozmieszczenie k?pek trawy mo?ecie zobaczy? na ko?cowym zdj?ciu. Teraz pora na kamyczki, mo?emy u?y? tych o id 3607-3614 jak i tych o id 3648-3656. Musimy pami?ta? o tym ?eby nie by?o ich zbyt wiele na mapie, przysz?a pora aby zobaczy? efekt ko?cowy.

Tak oto dobrn?li?my do ko?ca, dzi?ki temu poradnikowi mo?ecie nauczy? si? robi? ca?kiem przyzwoit? natur?, wystarczy tylko troch? potrenowa? a umiej?tno?ci przyjd? same. Pocz?tkuj?cym polecam stosowa? si? do moich rad, tak aby?cie nie dodawali niepotrzebnych ?mieci. Wszystkim dzi?kuj? za uwag?.