What's new

-Trudny C++ z Reverse - Lekcja sz?sta!

Status
Not open for further replies.

Reverse

Advanced User
Joined
Jul 11, 2010
Messages
191
Reaction score
46
C++ z Reverse - Lekcja sz?sta!

Na dzisiejszej lekcji zajmiemy si? sta?ymi no wi?c do dzie?a.

6.3 Definiowanie obiekt?w "w biegu"

W naszych dotychczasowych programach ju? kilkakrotnie spotkali?my si? z definicjami zmiennych. W niekt?rych j?zykach programowania definicje powinny si? pojawi? przed wykonaniem instrukcji. Tak te? jest w klasycznym C.
W C++ zasada ta nie obowi?zuje. Obiekt mo?na zdefiniowa? "w biegu", " w locie " mi?dzy dwoma instrukcjami - wtedy, gdy uznamy, ?e jest on nam w?a?nie potrzebny.

Oto przyk?ad
PHP:
#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
    float dlugosc_fali ;                                //  1
    //..
    cout << "Podaj wspolczynnik zalamania: " ; 
    float wspolczynnik ;                              // 2
    cin >> wspolczynnik ;
    cout << " Zrozumialem, wspolcznnik ma byc: "
         << wspolczynnik << "\n";
    //... dalsze obliczenia         
    
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
W tym przyk?adzie widzimy, ?e przed instrukcjami wykonywanymi w funkcji main jest definicja obiektu typu float [1]. Jest to definicja w starym, klasycznym stylu.
Tymczasem w trakcie pisania programu dochodzimy do wniosku, ?e potrzebujemy jeszcze jednego obiektu float - na wsp??czynnik za?amania. Mo?emy wr?ci? do [1] i tam dopisa? nast?pn? definicj?, ale mo?emy te? zrobi? to tu, gdzie sobie o zmiennej przypomnieli?my [2], lub gdzie wynik?a konieczno?? jej istnienia. Robimy wi?c definicj? w biegu, nie przerywaj?c normalnego pisania programu. Ten spos?b jest nawet logiczniejszy.
Co prawda, w naszym przyk?adzie warto?? wczytywali?my z klawiatury, jednak w innych wypadkach - cz?sto w linijce, w kt?rej wynik?a konieczno?? istnienia obiektu, ju? dok?adnie wiemy, jak? warto?? powinien on od razu zawiera?. Mo?emy wi?c nie tylko zdefiniowa? obiekt, ale od razu nada? mu warto??. Takie post?powanie daje w efekcie szybszy program.



6.4 Sta?e dos?owne.

W programach cz?sto pos?ugujemy si? sta?ymi. Mog? by? to liczby , mog? by? znaki (litery) albo ci?gi znak?w ( z ang. stringi). Sta?ych tych u?ywamy na przyk?ad, by wstawi? je do jakich? zmiennych.

Code:
 x = 10.52 ;
lub wtedy, gdy wyst?puj? one w wyra?eniach arytmetycznych
PHP:
 i = i + 5 ;              // powiekszenie obiektu o sta?a 5
albo wtedy, gdy chcemy co? z nimi por?wna?
PHP:
 if(m>12)
Zwracam uwag?, ?e w tym miejscu chodzi nam o sta?e dos?owne czyli o sam zapis liczby, a nie jaki? obiekt, kt?ry ma akurat tak? warto??. Zapoznamy si? tu ze sposobami zapisywania takich sta?ych.

6.5 Sta?e b?d?ce liczbami ca?kowitymi.

Sta?e taki zapisujemy tak, jak do tego przywykli?my w szkole. Czyli :
Code:
     17        -33       0       1000       itd.
Je?li natomiast zapis sta?ej zaczniemy od cyfry 0 (zero), to kompilator zrozumie, ?e zastosowali?my zapis liczby w systemie ?semkowym.
Code:
         010         -  czyli dziesi?tkowo 8
         014         -  czyli dziesi?tkowo 8+4 = 12
         091         -  b??d, w zapisie ?semkowym cyfra 9 nie wyst?puje.
Je?eli sta?a zaczyna si? od 0x to kompilator uzna, ?e w stosunku do sta?ej zastosowali?my zapis szesnastkowy. Czyli :
Code:
         0x10        - czyli dziesi?tkowo 1*16 + 0 = 16
         0xa1         - czyli dziesi?tkowo 10*16 + 1 = 161
         0xff         -  czyli dziesi?tkowo 15*16 + 15 = 255
Przypomn? ?e w zapisie znaki a,b,c,d,e,f oznaczaj? odpowiednio : 10, 11, 12, 13, 14, 15 w zapisie dziesi?tkowym. W zapisie mo?na pos?ugiwa? si? zar?wno wielkimi literami X, A, B, C, D, E, F, jak i ma?ymi.
Sta?e ca?kowite traktuje si? tak, jak typ int, chyba ?e reprezentuj? tak wielkie liczby, kt?re nie zmie?ci?yby si? w int. W?wczas sta?a taka jest typu long.
Mo?na ?wiadomie zmieni? typ nawet niewielkiej sta?ej - z typu int na typ long. Robi si? to przez dopisanie na ko?cu liczby: litery L.
Code:
 0L       200L
Mimo ?e liczby te wystarczaj?co dobrze mieszcz? si? w typie int - dopisana na ko?cu litera L sprawia, ?e s? typu long. Osobi?cie zawsze u?ywam tu wielkie litery L, gdy? ma?a za bardzo przypomina jedynk?.
Je?li chcemy by dana sta?a mia?a typ unsigned, to sprawi to dopisanie na ko?cu litery u.
Code:
 277u
Przypisek u mo?e wyst?pi? razem z przypiskiem L.
Code:
50 uL
w?wczas oznacza to ?e dana sta?a jest typu unsigned long.
Oto przyk?ad zapisu w programie :
PHP:
#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
    int i ;
    int k, n, m, j ;
    
    i = 5 ;
    k = i + 010 ;
    
    cout << " k= " << k << endl ;
    
    m = 100;
    n = 0x100 ;
    j = 0100 ;
    
    cout << "m+n+j= " << (m+n+j) << endl ;
    
    cout << " Wypisujemy : " << 0x22 << " "
         << 022 << " " << 22 << endl ;
         
         
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
A efekcie otrzymamy :
Code:
k= 13
m+n+j= 420
Wypisujemy : 34 18 22

Zauwa? ?e zastosowani kt?rego? z zapis?w jest tylko jednym ze sposob?w powiedzenia o jak? liczb? nam chodzi. Komputer i tak przet?umaczy to sobie na sw?j w?asny spos?b (binarny).

Koniec lekcji sz?stej!

Na nast?pnej lekcji zajmiemy si? : sta?ymi reprezentuj?cymi liczby zmiennoprzecinkowe, sta?ymi znakowymi i sta?ymi tekstowymi.

Pozdrawiam,
Rev.


 

Krzysieq

Banned
Joined
May 2, 2009
Messages
1,394
Reaction score
250
Age
28
Odp: C++ z Reverse - Lekcja sz?sta!

No, no.
Kolejna lekcja, tym razem wydaje mi si?, ?e b?dzie o wiele trudniej.
P?ki co z poradnika nie skorzystam, bo musz? opracowa? wcze?niejsze lekcje, tak czy inaczej dzi?ki.
Mam nadziej?, ?e ju? nied?ugo przyda si? mi i innym u?ytkownikom.

Dzi?ki!​
 

Kawon

?&#8226;Atania.Pl&#8226;?
Joined
Apr 16, 2008
Messages
1,577
Reaction score
48
Odp: C++ z Reverse - Lekcja sz?sta!

Brawo za ch?ci ;) osobi?cie uwa?am ?e brakuje troch? wiedzy w tych lekcjach i jak kto? co? chce osi?gn?? to proponuj? kupienie ksi??ki:


Sam j? u?ywam i aktualnie jestem nie lubiany przez nauczyciela od infy bo wiem wi?cej od niego na temat c++ :)

Co mog? doda? do lekcji, zamiast ci?gle u?ywa?:
Code:
#include <cstdlib>
#include <iostream>

Proponuj? utworzy? w folderze w kt?rym zapisujemy programy, plik o nazwie:
funkcje.h

i wklei? to:
Code:
#ifndef H112
#define H112 201004L

#include<iostream>
#include<fstream>
#include<sstream>
#include<cmath>
#include<cstdlib>
#include<string>
#include<list>
#include<vector>
#include<algorithm>
#include<stdexcept>

//------------------------------------------------------------------------------

#ifdef _MSC_VER
#include <hash_map>
using stdext::hash_map;
#else
#include <ext/hash_map>
using __gnu_cxx::hash_map;

namespace __gnu_cxx {

    template<> struct hash<std::string>
    {
        size_t operator()(const std::string& s) const
        {
            return hash<char*>()(s.c_str());
        }
    };

} // of namespace __gnu_cxx
#endif

//------------------------------------------------------------------------------

#define unordered_map hash_map

//------------------------------------------------------------------------------

typedef long Unicode;

//------------------------------------------------------------------------------

using namespace std;

template<class T> string to_string(const T& t)
{
	ostringstream os;
	os << t;
	return os.str();
}

struct Range_error : out_of_range {	// enhanced vector range error reporting
	int index;
	Range_error(int i) :out_of_range("Range error: "+to_string(i)), index(i) { }
};


// trivially range-checked vector (no iterator checking):
template< class T> struct Vector : public std::vector<T> {
	typedef typename std::vector<T>::size_type size_type;

	Vector() { }
	explicit Vector(size_type n) :std::vector<T>(n) {}
	Vector(size_type n, const T& v) :std::vector<T>(n,v) {}
	template <class I>
	Vector(I first, I last) :std::vector<T>(first,last) {}

	T& operator[](unsigned int i) // rather than return at(i);
	{
		if (i<0||this->size()<=i) throw Range_error(i);
		return std::vector<T>::operator[](i);
	}
	const T& operator[](unsigned int i) const
	{
		if (i<0||this->size()<=i) throw Range_error(i);
		return std::vector<T>::operator[](i);
	}
};

// disgusting macro hack to get a range checked vector:
#define vector Vector

// trivially range-checked string (no iterator checking):
struct String : std::string {
	
	String() { }
	String(const char* p) :std::string(p) {}
	String(const string& s) :std::string(s) {}
	template<class S> String(S s) :std::string(s) {}
	String(int sz, char val) :std::string(sz,val) {}
	template<class Iter> String(Iter p1, Iter p2) : std::string(p1,p2) { }

	char& operator[](unsigned int i) // rather than return at(i);
	{
		if (i<0||size()<=i) throw Range_error(i);
		return std::string::operator[](i);
	}

	const char& operator[](unsigned int i) const
	{
		if (i<0||size()<=i) throw Range_error(i);
		return std::string::operator[](i);
	}
};

#ifndef _MSC_VER
namespace __gnu_cxx {

    template<> struct hash<String>
    {
        size_t operator()(const String& s) const
        {
            return hash<std::string>()(s);
        }
    };

} // of namespace __gnu_cxx
#endif


struct Exit : runtime_error {
	Exit(): runtime_error("Exit") {}
};

// error() simply disguises throws:
inline void error(const string& s)
{
	throw runtime_error(s);
}

inline void error(const string& s, const string& s2)
{
	error(s+s2);
}

inline void error(const string& s, int i)
{
	ostringstream os;
	os << s <<": " << i;
	error(os.str());
}

#if _MSC_VER<1500
	// disgusting macro hack to get a range checked string:
	#define string String
	// MS C++ 9.0 have a built-in assert for string range check
	// and uses "std::string" in several places so that macro substitution fails
#endif

template<class T> char* as_bytes(T& i)	// needed for binary I/O
{
	void* addr = &i;	// get the address of the first byte
						// of memory used to store the object
	return static_cast<char*>(addr); // treat that memory as bytes
}


inline void keep_window_open()
{
	cin.clear();
	cout << "Please enter a character to exit\n";
	char ch;
	cin >> ch;
	return;
}

inline void keep_window_open(string s)
{
	if (s=="") return;
	cin.clear();
	cin.ignore(120,'\n');
	for (;;) {
		cout << "Please enter " << s << " to exit\n";
		string ss;
		while (cin >> ss && ss!=s)
			cout << "Please enter " << s << " to exit\n";
		return;
	}
}



// error function to be used (only) until error() is introduced in Chapter 5:
inline void simple_error(string s)	// write ``error: s�� and exit program
{
	cerr << "error: " << s << '\n';
	keep_window_open();		// for some Windows environments
	exit(1);
}

// make std::min() and std::max() accessible:
#undef min
#undef max

#include<iomanip>
inline ios_base& general(ios_base& b)	// to augment fixed and scientific
{
	b.setf(ios_base::fmtflags(0),ios_base::floatfield);
	return b;
}

// run-time checked narrowing cast (type conversion):
template<class R, class A> R narrow_cast(const A& a)
{
	R r = R(a);
	if (A(r)!=a) error(string("info loss"));
	return r;
}


inline int randint(int max) { return rand()%max; }

inline int randint(int min, int max) { return randint(max-min)+min; }

inline double sqrt(int x) { return sqrt(double(x)); }	// to match C++0x

#endif

Macie tutaj zastosowane wszystkie podstawowe funkcje i nie musicie u?ywa? r?wnie?:
Code:
using namespace std;

Czyli program napisany przez za?o?yciela lekcji b?dzie wygl?da? tak:
Code:
#include "funkcje.h"

int main(int argc, char *argv[])
{
    int i ;
    int k, n, m, j ;
    
    i = 5 ;
    k = i + 010 ;
    
    cout << " k= " << k << endl ;
    
    m = 100;
    n = 0x100 ;
    j = 0100 ;
    
    cout << "m+n+j= " << (m+n+j) << endl ;
    
    cout << " Wypisujemy : " << 0x22 << " "
         << 022 << " " << 22 << endl ;
         
         
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
 

jeztPolak

Active User
Joined
Oct 11, 2010
Messages
132
Reaction score
18
Odp: C++ z Reverse - Lekcja sz?sta!

Tak, tak obieca?em skomentowa?, i po starej znajomo?ci dostaniesz punkt reputacji. Je?li chodzi o poradnik to mo?e by? jak na pocz?tek, ale strasznie tego ma?o tutaj. Nie doci?gni?? nie ma raczej ;)
 

mustang512

Active User
Joined
Sep 15, 2008
Messages
96
Reaction score
4
Odp: C++ z Reverse - Lekcja sz?sta!

zmie? to kupcie ksi??ke na przeczytajcie tak?e ten tut :

jest to tut Xion'a "Od zera do gier Kodera" sam si? z niego uczy?em polecam ;) sam poczytaj :D

a co tuta Reverse to spoko :)
 
Status
Not open for further replies.
Top